Решаването на проблема с трафика в София е въпрос на себеуважение

Traffic

Проблемът с автомобилния трафик в София е най-сериозният от клъстера проблеми, включени в голямата бъркотия с градското движение. Друг такъв проблем е липсата на пешеходна инфраструктура: липсващи и разбити тротоари, тъмни подлези, неудобни пешеходни пътеки и т.н. Трети такъв проблем е липсата на нормални велоалеи в града и следващото тази липса каране на колела където ни попадне. Тук включвам и себе си, защото в града ползвам предимно колело, но също и градски транспорт, и краката си, както и колата си – когато ми трябва. Четвърти такъв проблем е нередовния и неудобен градски транспорт. Пети такъв проблем е липсата на подходяща инфраструктура за хората в неравностойно положение. Шести проблем в бъркотията с градското движение е неспазването на почти всички правила и липсата на санкции за нарушителите и т.н. Според теорията за управление на системи, една бъркотия може да се превърне обратно в нормално функционираща система, ако проблемите от които се състои се управляват и решават заедно, а не по отделно. За тази цел се изисква експертиза, интердисциплинарен и трансдисциплинарен подход. Именно такова управление и решаване на бъркотията с градското придвижване предлагаме Зелените в нашата програма за София.

Защо твърдя, че решаването на проблема с трафика е въпрос на себеуважението на всеки един човек в града – столичанин, гост, общински съветник – какъвто и да е, както, където, и когато и да се движи? Твърдя това, защото днес всички в София търпим всекидневно унижение именно заради проблема с трафика. Той е централният, основополагащ проблем, който бавно ни разболява физически и ни съсипва като пълноценни личности, защото масово и разнообразно ни унижава.

Опасно унизително е положението на ходещите пеша, колоездачите, семействата с деца, излезли на разходка – колите тровят въздуха и здравето им всеки ден. Срамно унизително е положението на шофиращите, защото общината не им е предложила приемлива алтернатива за транспорт, така че са косвено принудени да съсипват здравето на съгражданите си, включително своето. Общината дори не знае кой накъде пътува в този град, колко души от къде идват и до къде отиват и се връщат всеки ден. Не знае, защото никога не е правила такова изследване. Сегашното управление няма и намерение да направи такова.

Крайно унизителен за достойнството ни като българи и софиянци е фактът, че София е градът с най-мръсен въздух в Европейския съюз и че Европейската комисия заведе дело срещу България заради това!

Смъртоносно унизително е да си пешеходец и пощурели шофьори да отнемат предимството ти, което по закон имаш във всички вътрешно квартални малки улици; да профучават по тези улици, където играят деца, разхождат се семейства, възрастни хора, животни – с много над 50 км/ч при позволена максимална скорост 30 км/ч! Унизително е да чакаш и без това твърде нередовния градски транспорт, допълнително бавещ се заради задръстванията, които блокират автобуси, тролеи и трамваи. Дразнещо унизително е да си колоездач и да се чудиш как да миеш от някъде така, че да не те блъсне кола, да не бутнеш пешеходец или да не се забиеш в някоя кофа.

Тъжно и жалко унизително е за всеки нормален съпруг и родител да прекарва половин, един, два часа и повече сам(а) в колата си в задръстването, вместо да сподели това време с любимите си хора – всеки ден. Всеки един работен ден.

Новото кръгово кръстовище при старата ТВ кула например (на снимката горе) съвсем не се минава бързо с автомобил. В пиковите часове 17 – 20 ч. слизането по бул. „Драган Цанков” от ж.к. Изгрев до Националния стадион например може да отнеме над 20 минути. Когато правих снимката, която виждате отгоре, този маршрут ми отне 22 минути тътрене в задръстването с колата. Безобразно тежки задръствания се получават и в по-малките улици, особено в центъра. Ситуациите на улиците „Солунска”, „Цар Иван Шишман”, „Цар Асен”, „Княз Борис I” и много други са крайно досадни, стресиращи, вредни за здравето и, в крайна сметка – унизителни. Ето как изглеждат те – всички сме ги виждали, много от нас сме участвали в тях:

20151013_171645   20151013_172010   20151021_100511
Какво трябва да се случи, за да си върнем достойнството при придвижването ни в София? Най-вече ние – всички софиянци трябва да започнем отговорно да управляваме и, в най-добрия случай, да решаваме проблема с автомобилния трафик. В момента ГЕРБ правят точно обратното – те стимулират движението с лични коли чрез проектите, които натрапва кликата около главния архитект Диков. Зелените сме посочили необходимите мерки в програмата ни за София.

Най-напред трябва да се направи сериозно научно изследване кой от къде идва и на къде отива всеки ден в целия град. Такова изследване даже няма да излезе скъпо – могат да го направят дори студенти по журналистика, социология и градоустройство, като част от практиката си, разбира се чрез експертен контрол. От години наблюдавам например всеки ден центъра следната тенденция – пълно е с хора, които по цял ден се шляят в своите маркови каляски, джипки, карат се с тях на кафе, на бар, на пазар, или просто се мотаят из центъра. Такива хора си правят собствения кеф, избиват комплекси с показване на колата си, но тровят и пречат на всички останали. Има начини срещу такива практики да се въведе ред.

The Austin Chronicle

Мястото, което заемат сами хора в колите си, сравнено със същите на колела или в автобус. Разбира се, много по-сериозният проблем от пространството е качеството на въздуха. Снимка: The Austin Chronicle

Според резултатите от научното изследване линиите на градския транспорт трябва да се оптимизират според потоците пътуващи, автопарка да се обнови и колите да станат повече и по-удобни. Да се даде възможност за комбинирани билети и карти на по-достъпи цени – според нуждите на отделните граждани. Паралелно с такова развитие в градския транспорт трябва да станат още поне две неща. Едното е построяването на реални, истински, отделени, работещи и напълно безопасни велоалей – по европейски модел. Не цветна боя върху асфалта в платното за движение или върху плочките на тротоара. Велоалеите вървят в комбина с общински колела под наем при централните спирки на метрото и при по-големите ключови спирки на градския транспорт.

Вторият паралелен процес е затваряне на цели квартални карета, първо в центъра (споменатите по-горе задръстващи се малки улици), постепенно и в кварталите – и за паркиране, и за движение за всички други автомобили освен:

– колите на живущите на мястото
– колите на работещите на мястото
– колите, чиято работа налага достъп, например зареждащите магазини, куриерските коли, такситата
– колите със специален режим на движение – пожарни, линейки, полиция
– личните електромобили (Повече за електромобилите можете да прочетете в блога на колегата кандидат за СОС и р-н „Оборище” от Зелените Владислав Панев тук.)

20151021_100607

Една от най-абсурдните ситуации, илюстриращи хаоса в движението в София. На бул. „Витоша“ колите от няколко улици постоянно пресичат пътя на пешеходците, липсва алея за колоездачи, така че те карат между пешеходци и коли. Постоянно се създават опасни и ненужно напрегнати моменти.

Когато тези карета, аз ги наричам „бели зони”, бъдат затворени за движение и паркиране по този начин, трафикът ще се пренасочи към по-големите булеварди и ще стане почти невъзможно да за толкова много коли да се движат и да паркират. Хората обаче ще имаме алтернативите – нов, удобен и много по-редовен градски транспорт, велосипеди или пък купуване на електромобил, който ще се ползва от преференции и ще може да се движи и паркира навсякъде.

Тези мерки ще ни изкарат от унижението, на което сме подложени всички днес и ще ни върнат достойнството в градското ни придвижване – без стрес, напрежения, псувни, заболявания и закъсняване за всичко. Те са въпрос на себеуважение и всички заедно трябва да си ги поискаме. Зелените обезателно ще ги отстояваме в Общинския съвет в името на правото на достойно съществуване и здравословен живот на всички граждани на София. Такова е кредото на нашата Зелена филоСофия.

Ако то съвпада с вашето лично кредо, то знаете какво да направите в неделя: ‘Х’ или ‘V’ върху номер 10 в бюлетината за 10 зелени политики срещу бъркотията в градското движение. По-горе споменахме 5 от тях, пряко свързани с трафика и с края на униженията ни заради него.

Въпрос на себеуважение е също така софиянци да имаме зелени политици в Столичния общински съвет. Не само заради политиките в градското движение, които предлагаме, но и за прилагането на зелените идеи и политики за всички други сфери на съвместния ни градски живот.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: